Skridskor & lussebullar

Dagen har gått i vinterns tecken. På förmidagen var vi till ishallen med barnen. Alla var på isen med skridskor! Inte bara Felicia och Mattias, utan även jag och Cornelia. Cornelia tröttnade ganska direkt och gick upp till Farmor som var och kikade på oss. Strax efter fick jag också gå upp för fötterna sa ifrån, men det var lycka för mig att ens kunna åka i några minuter. Och Felicia var så glad att mamma också var med. Hon är van att det är bara pappa som är med henne på vinteraktiviteter.


Felicia åker själv.



Minns inte vad de tittade på, men det kan ha varit en tjej som gjorde piruetter på hög nivå. Att de inte blir så snurriga så de ramlar!


Cornelia och jag på läktaren.

När vi ätit lunch här hemma och Cornelia och jag sovit middag så bakade vi lussebullar. Felicia sitter stilla och bakar, knådar, kavlar och skapar med sin deg. Cornelia satt en stund och bakade med Mattias hjälp. Men sen säger hon "Nää!" Då vill hon inte det mer och så säger hon "Moa täsk!" så får man sätta på Mora Träsk på dvd.
Hon skrotar runt och sjunger med i musiken. Jag hade satt på julmusik när vi bakade men den blev ganska snart utkonkurrerad av Mora Träsk...

 

 

   

Igår blev det pepparkaksbak också. Cornelias första gång och det enda hon gjorde, nästan, var att äta deg. Det gick inte att få henne att sluta! Varje år gör vi pepparkakor med bokstäver på som man kan hänga i julgranen. I år tyckte inte Felicia att vi skulle göra nån till Magnus eftersom han dött. Men när vi bakat ett tag ville hon göra en fin pepparkaka med J som i Jajja och lägga på hans grav. Klart att hon får det! Hon tänker på honom ofta och pratar om honom. Jag vet att hon saknar honom. Nu har det snart gått två måndader sen han dog och jag längtar nåt enormt efter honom. Jag vill inte att det ska vara så att jag aldrig mer får se honom, skratta med honom och krama honom. Min älskade storebror! Men jag vet att det är så och nu går jag på vilja för att det ska bli en bra jul för barnen. Pratar man med Cornelia om Jajja säger hon "Jajja mimlen" och menar att han är i himlen. Felicia säger att han är en ängel. Jag önskar att han är i Nangijala och att han har det bra.

Julen kommer smygande med lukter, känslor, musik och allt som hör till. I år ska vi testa att göra Rocky Road också. Godis som finns i Leilas kokbok, som alla pratar om, men som vi aldrig provat förr. Det blir vårt tillägg till julgodiset i år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0